LACHEN, LEVEN EN GELUK MET GUIDO WEIJERS
Als er iemand in zijn komediecarrière een innerlijke metamorfose heeft doorgemaakt, is het Guido Weijers wel. Toen hij meer dan twintig jaar geleden begon in de theaterwereld, wilde hij het liefst zo snel mogelijk groter en beter worden. Tegenwoordig zit hij in het vak om mensen te laten lachen en die insteek maakt een enorm verschil. In april 2024 stond Guido met zijn voorstelling Momentum in Theater Lampegiet en wij kregen de kans om hem die middag even te spreken over het vinden van geluk, het zijn van een BN’er en de gekste gebeurtenissen uit zijn leven.
Dit interview liever kijken of luisteren? Klik dan op de podcast onder aan deze pagina!
Je staat bekend om het feit dat je humor met filosofie combineert. In hoeverre denk je dat humor bij kan dragen aan het overbrengen van jouw kijk op het leven?
Guido: “Het publiek moet zelf maar uit de voorstelling halen wat ze eruit willen halen, maar ik vind het steeds leuker om dat wat mij bezighoudt ook bij het publiek over te brengen. Twintig jaar geleden was het echt alleen maar grapjes en minder inhoud en nu is het meer inhoud en… eigenlijk ook nog best wel veel grapjes. Ik denk dat humor een middel is om mensen te laten ontdooien en als we om elkaar lachen, vinden we elkaar aardig en dan zijn we bereid om naar elkaar te luisteren. Je neemt iets aan van een vriend, van een voorbeeld of van iemand die autoriteit heeft. En een vriend word je als je een beetje dezelfde humor hebt.”
Andries Tunru noemde jou in een interview een “echte bekende Nederlander”. Voelt dat voor jou ook zo?
“Nee. Ik ben geen BN’er, ik ben theatermaker. Dat ik daarmee af en toe op TV kom, maakt mij nog geen BN’er. In mijn beleving is een BN’er iemand die als hij gaat trouwen, dan de pers belt en als hij niet op TV komt, dat hij geen werk meer heeft. Je hebt ook “Gerard Joling bekend zijn” en “Johan Derksen bekend zijn”. Als Gerard Joling over straat loopt, roept iedereen hem na omdat hijzelf ook zo outgoing is. Maar er zijn waarschijnlijk net zoveel mensen die Johan Derksen kennen, alleen wanneer Johan Derksen over straat loopt, denken mensen: laat die man maar met rust. Ik zit wel een beetje aan de Johan Derksen kant. Ik word niet zo veel lastiggevallen en dat vind ik een prima vorm van bekendheid.”
"Het is een beetje flauw om te zeggen,
maar met mijn ogen heb ik
een andere kijk op dingen."
Waar haal je je inspiratie vandaan?
“Dat klinkt een beetje flauw, maar de humor ligt op straat. Je kijkt om je heen in een wereld die soms knettergek en soms hartverwarmend is. En het is een beetje flauw om te zeggen, maar met mijn ogen heb ik een andere kijk op dingen. Dus ja, mijn inspiratie haal ik uit alles. Dit is ook mijn eerste voorstelling waarbij elk verhaal een waargebeurde oorsprong heeft. Ik heb er misschien een grappiger einde aan verzonnen, maar het komt letterlijk uit het dagelijks leven. Ik heb heel lang gedacht dat mijn leven niet interessant genoeg is om op het podium te vertellen, maar als ik in al die verhalen een kleine knik maak, wordt het toch wel erg grappig.”
Welke rol speelt improvisatie in je optredens? Heb je ooit momenten gehad waarop je volledig van het script afweek?
“Ik vind improvisatie superleuk! Mijn voorstelling gaat ook over ‘in het nu zijn’ en juist als er iets gebeurt in de zaal… afgelopen week had ik bijvoorbeeld een blaffende hulphond in de zaal… dan ben je écht in het nu. Dat is voor mij het allerleukste, want dan maak ik ook weer eens wat mee.”
Wat vind je zo waardevol aan op het toneel staan?
“Ik vind theater waardevol omdat ik merk dat mensen na afloop nog twee of drie dagen over de voorstelling napraten. Er zitten soms mensen huilend in de zaal aan het eind van de show. Dat vind ik waardevol. Maar ik vind het ook al waardevol dat we twee uur met 550 mensen zorgeloos kunnen samenzijn.”
Hoe is de sfeer meestal tijdens een voorstelling?
“Ja… altijd leuk toch? Het voordeel is dat wanneer mensen een kaartje voor me kopen, dat ze weten wie Guido Weijers is. Er zit niemand in de zaal die denkt: wat gaat hij nou ineens doen, dit had ik niet verwacht. Dus het publiek is al gewend aan mij, ik hoef mijzelf niet meer voor te stellen. De mensen hebben al besloten dat het leuk is en ik hoef het alleen nog maar waar te maken.
"Mensen denken dat ze weten
wat geluk is, maar ze weten het niet.
Dat is super interessant"
Mis je niet die beginperiode waarbij je wel nog kon zoeken naar wat je wilde?
“Nou, ik heb laatst een keer in België gespeeld en dat had ik nog nooit gedaan. Ze weten daar totaal niet wie ik ben, dus ik stond voor een zaal waar ik vanaf nul moest beginnen en dat vond ik fantastisch. Ik was voor het eerst in lange tijd weer een beetje gespannen, maar binnen een minuut had ik de hele zaal in mijn hand en toen dacht ik: gelukkig, het materiaal is gewoon goed.”
Wat is het gekste wat je ooit hebt meegemaakt tijdens je carrière?
“Twee weken geleden, bij de laatste avond dat mijn oude technicus werkte, dacht ik: hebben we vandaag een pauze? Ik heb altijd een pauze, alleen die avond niet. En ik zeg gewoon tegen het publiek na vijftig minuten: ‘Tot na de pauze!’ en ik loop af. Ik hoor geen muziek starten en ik denk: oh, de technicus is niet scherp vandaag, want de muziek start niet. En ik kom in de kleedkamer en mijn assistent zegt: ‘We hadden toch geen pauze vandaag?’ Dus ik zeg: ‘Nee! Maar er lopen nu vijfhonderd man naar de bar!’ En ik denk dat die mensen bij de bar ook heel verrast waren.”
Je hebt je helemaal verdiept in geluk en je geeft nu ook een masterclass geluk. Waarom heb je besloten om in dat onderwerp te duiken?
“Zeven jaar geleden zag ik overal online mensen die geluk verkochten. Als je dit of dat doet, word je gelukkiger. Als je klankschaaltherapie, ademsessies of yoga gaat doen, word je gelukkiger. En ik dacht iedere keer: maar wat is dan gelukkiger zijn? Wat is überhaupt geluk? Je moet eerst weten wat geluk is en waarom je gelukkig wil zijn. Dus toen ben ik dat gaan onderzoeken. Ik heb eerst op universiteiten wat workshops gegeven en toen besloot ik er een theatervoorstelling van te maken. Het onderwerp geluk is natuurlijk onuitputtelijk. Mensen denken dat ze weten wat geluk is, maar ze weten het niet. En toch streven we er allemaal naar, dat is super interessant.”
Zijn er kleine dingen in je leven die hebben bijgedragen aan jouw gevoel van geluk?
“Als je het echt heel kort wil samenvatten, bestaat geluk uit drie dingen: korte termijngeluk, lange termijngeluk en zingeving. En wat bijdraagt in mijn leven aan geluk: ik krijg elke avond applaus, ik vind mijn werk hartstikke leuk en wij hebben een gezellig gesprek. Dat is korte termijngeluk en dat vind ik allemaal leuk. En ik vind mijn voorstellingen zo leuk omdat iedereen zegt dat ze er iets aan hebben, dus het is ook nog nuttig. Ik heb mijn leven prima op de rit en ik heb mijn shit goed voor elkaar, dat is lange termijngeluk. Ja, dan mag ik niet klagen.”
"Bij de Oudejaars moet de boodschap zijn
dat we het een beetje leuk
moeten maken samen."
Stel dat je de mogelijkheid had om terug te gaan in de tijd en één advies te geven aan je jongere zelf, wat zou dat dan zijn?
“Misschien zou ik mezelf wel het advies geven om mezelf niet zo serieus te nemen. De eerste vijf of tien jaar van mijn carrière wilde ik alleen maar groeien, groter, beter, mooier en dat gebeurt of dat gebeurt niet. Maar het heel erg graag willen, brengt het niet dichterbij. Geniet meer van de momenten die er dan zijn. Iets meer in het nu zijn en iets minder met de toekomst bezig zijn.”
Afgelopen jaar deed je mee aan The Masked Singer. Is dit niet gewoon hét moment om een zangcarrière na te jagen?
“Iedereen die me in The Masked Singer heeft gezien, weet dat een zangcarrière niks voor mij is. Want het klonk nog best oké en ik vond het keileuk om te doen omdat ik normaal heel Nederland doorga in mijn eentje en The Masked Singer was met een hele groep en dat vond ik fantastisch. Maar zingen is gewoon écht niet mijn sterkste punt.”
Je hebt nu al meerdere keren de Oudejaarsconference mogen doen. Wat mag er volgens jou absoluut niet ontbreken bij zo’n conference?
“Ik vind dat de Oudejaarsconference altijd grappig moet zijn, maar ook een soort verbinding moet brengen. Het is toch oudjaarsavond. Mensen zitten hopelijk samen met hun partner of kinderen iets te kijken en dan moet de boodschap zijn dat we een beetje blij moeten zijn met elkaar, dat we het op deze wereld samen moeten doen en dat we het een beetje leuk moeten maken.”
Je fotografeert graag. Wat voor foto’s maak je het allerliefst?
“Toen ik vijftien jaar geleden begon met fotograferen, vond ik studiofotografie heel erg leuk. Nu is dat langzaam verschoven naar steeds oudere gezichten. Ik zag laatst in Myanmar een oud vrouwtje, ik had niet kunnen zeggen of ze zestig was of honderddrie, met een echt bijna lederen huid. Als je het leven in haar ogen mooi voor de camera kan krijgen… daar word ik het meest blij van nu.”
Welk nummer is jouw alltime favourite?
“Ik vind het nummer Fragile van Sting echt een extreem goed nummer. Dat is een liedje dat ik al 25 jaar lang kan luisteren en het verveelt nooit.”